عمده فروشی اینترنتی و 8 مزیت برجسته آن

نویسنده : خانم فرهنگ دوست تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
عمده فروشی اینترنتی و 8 مزیت برجسته آن
/ 1

عمده فروشی اینترنتی احتمالا" برای شما هم این سؤال پیش آمده که ، عمده فروشی اینترنتی یا به طور کلی عمده فروشی چیست؟ در این مقاله تعریف عمده فروشی را به زبان ساده بیان خواهیم کرد و در ادامه دربارة عمده فروشی اینترنتی ، خرده فروشی ، تفاوت بین عمده فروشی و خرده فروشی و مزایای عمده فروشی اینترنتی بحث خواهیم کرد.

عمده فروشی

عمده فروشی یعنی مقادیر زیادی از کالاها را مستقیما" از تولیدکنندگان یا توزیع کنندگان به قیمت پایین تر خریداری و انبار کرده و به قیمت بالاتر به اشخاص ، سازمان ها و نهادها بفروشیم . عمده فروشان می توانند اجناس را در حجم های بالا و بدون بسته بندی خریداری و سپس با بسته بندی خود به مشتریان بفروشند.

عمده فروشی نیاز به محل مشخص ، ویترین و تبلیغات خاصی ندارد زیرا بیشتر توجه مشتریان به حجم و کیفیت کالاهاست و اکثر عمده فروشان فقط یک نوع محصول مانند برنج یا رب گوجه فرنگی و... را می فروشند.

گرچه نوع رایج عمده فروشی ، مابین تولیدکنندگان و خرده‌فروشان است، اما تعداد زیادی از عمده فروش‌ها هم هستند که محصولات را به عمده فروش‌های دیگر می‌فروشند. عمده فروش شاید مواد اولیه برای تولید محصولات را هم بفروشد، یعنی مواد اولیه را از تولیدکننده‌ای خریداری کرده و به تولیدکننده‌ی دیگر بفروشد.

 

 

عمده فروشی اینترنتی

همان طور که اشاره شد ، سال هاست که عمده فروشان با فعالیت به عنوان واسطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان، کسب و کاری را برای خود ایجاد کرده اند که با ظهور اینترنت و وب سایت های بزرگی که برای عمده فروشی کالاهایی مانند غلات ، چاشنی ها ، حبوبات ، خشکبار ، میوه جات ، سبزی جات و ... در اختیار است به سرعت در حال رشد و تکامل است .

 از سوی دیگر، عمده فروشی قدرت سابق خود را از دست داده است. امروزه دیگر تولیدکنندگان به‌طور فزاینده‌ای از حلقه‌ی عمده فروشی عبور کرده و محصولاتشان را مستقیما" به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

اکنون با ظهور عمده فروشی ها و فروشگاه های اینترنتی ، عمده فروشی ها و خرده فروشی های سنتی ، قدرت خود را از دست داده اند . در گذشته تولید کنندگان از فروش کالای خود به عمده فروشان سود کمی دریافت می کردند ولی امروزه از طریق راه های اینترنتی آن ها می توانند مستقیما" با خرده فروشان در ارتباط باشند و سودی که عمده فروش از این واسطه گری به دست می آورد به تولیدکننده می رسد.

برای مثال یک شالیکار که قصد فروش محصول برنج خود را دارد ، از طریق سایت های B2B مانند ای تی مارکت می تواند مستقیم با مشتری خود در ارتباط باشد و محصول خودش را با سود بیشتری به فروش برساند و همین طور مشتری کالای مورد نظر خود را با سود کمتر از عمده فروش ، از خود تولید کنندة برنج یا کارخانة رب گوجه فرنگی و ... خریداری می کند.

عمده فروشی اینترنتی به دو روش انجام می شود :

1. امکان سفارش گذاری و پرداخت آنلاین از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در قالب یکی از وبسایت های معتبر یا شبکه‌های اجتماعی فراهم است که خریداران می‌توانند مبلغ خود را پرداخت و مراحل انجام کار تا تحویل کالا را پیگیری و رصد نمایند. به عبارت بهتر، همه کارها به‌صورت از پیش تعیین شده و مکانیزه انجام می‌شود تا اینکه سفارش مورد نظر به ‌دست مشتری برسد. به این روش ، عمده فروشی آنلاین هم می گویند.

2. معرفی خود به عنوان یک بنکدار و یا عمده فروش که از طریق وبسایت ها و شبکه های اجتماعی انجام می شود ولی مرحله اصلی خرید و فروش به صورت تلفنی انجام می شود . به عبارتی کاربران ، اطلاعات بنکدار را مشاهده کرده و سفارش خود را به صورت تلفنی مطرح می کنند.



 

خرده فروشی

در خرده فروشی کالا برای مصرف ، نه فروش مجدد و در حجم کم به مشتری نهایی فروخته می شود . خرده فروشان واسطه ای میان مشتریان و عمده فروشان هستند .آن ها کالا را به صورت عمده از عمده فروش می خرند و در مقادیر کوچک تر به مصرف کننده نهایی می فروشند . به طور کلی خرده فروشی به معنای فروش کالا در مقادیر کوچک است .

با توجه به رقابت های شدید در صنعت خرده فروشی ، حفظ و نگه داری مشتریان به صورت بلند مدت بسیار مشکل است . بنابراین خرده فروش باید انواع تکنیک های مدریتی را به کار گیرد . بر این اساس مکان فروش ، ویترین فروشگاه ، کیفیت کالاها و ... در فروش بسیار تأثیر دارد .



 

تفاوت بین عمده فروشی و خرده فروشی

1. عمده فروش ارتباط بین تولید کننده و خرده فروش را به عهده دارد در حالی که خرده فروشی مسئول ارتباط میان خرده فروش و مشتری است .

2. عمده فروش یعنی کالا با حجم زیاد و قیمت پایین ولی خرده فروش یعنی کالا با حجم اندک به دست مصرف کننده نهایی می رسد .

3. در خرده فروشی مکان کسب و کار دارای اهمیت است درحالی که عمده فروشی نیازی به محل و مکان مشخص  ندارد .

4. در عمده فروشی نیاز به تبلیغات نیست ولی در خرده فروشی باید جذب مشتری صورت گیرد و فروشندة ماهر نیاز است .

5. عمده فروش محصول را با قیمت پایین تری نسبت به خرده فروش خریداری می کند اما نیاز به سرمایه بالاتری دارد.

 

 

مزایای عمده فروشی اینترنتی

پرواضح است که عمده فروشی به‌صورت اینترنتی مزایایی دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم :

1. عدم نیاز به دانش فنی و تکنولوژی از سوی تولید کننده زیرا فروشگاه های اینترنتی تیم خبره مخصوص خودشان را دارند و به این صورت تمام تمرکز تولید کننده به سوی بیزینس و فروش خود معطوف می شود .

2. حذف محدودیت جغرافیایی هم برای خریداران و هم فروشندگان .

3. امکان خرید و فروش مطمئن با ضمانت و امنیت پرداخت ها .

4. امکان مرجوع کردن کالا برای مشتریان .

5. ارتقای سریع و کم هزینة کسب و کار و کاهش هزینه های انبار داری و بازاریابی و ساختمان مجهز فروش .

6. امکان خرید ارزان تر و استفاده از تخفیفات ویژه ای که روی محصولات قرار می گیرد .

7. صرفه جویی در زمان و هزینه های رفت و آمد .

8 . کمک به کاهش آلودگی هوا و معضل ترافیک در همه شهرها و کشورها .

گرد آوری توسط تیم تحقیقات و پژوهش در ای تی مارکت ETMARKET.IR/BLOG
نظر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب (توجه فرمایید باید عضو سایت باشید تا بتوانید نظر بدهید)
مطالب دیگر وبلاگ ای تی مارکت
برو بالا