حقایق از رویاها بهترند

حقایق از رویاها بهترند

مقدمه:

شرکت بزرگ چای آتلانتیک و پاسیفیک معروف به ای اند پی به بزرگترین سازمان خرده فروشی جهان و یکی از عظیم ترین شرکتها در آمریکا تبدیل شد. برعکس شرکت کروگر یک فروشگاه زنجیره ای معمولی بود که وسعت آن نصف ای اند پی بود و ارزش سهامش بسختی با نرخ بازار بورس برابری می کرد.

سپس در دهه ۱۹۶۰، شرکت ای اند پی رو به ضعف نهاد در حالی که شرکت کروگر حرکت به سمت شرکت بزرگی شدن را     پی ریزی کرد. آنها بین فاصله ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۳ تقریبا در یک حد و اندازه بودند اما طی بیست سال نرخ سود های سهام مرکب شرکت کروگر تا ده برابر ارزش بورس سهام و هشتاد برابر ارزش سهام ای اند پی افزایش یافت.

این نگون بختی وحشتناک برای ای اند پی چگونه اتفاق افتاد؟

نتیجه بررسی هایی که انجام دادیم و عملکرد مدیران را بررسی کردیم به نتایجی دست یافتیم که در پائین به آن اشاره می شود:

یکی از نکات اصلی، اتخاذ تصمیمات درست و اجرای آنها بطور مستمر است که منجر به نتایج پیشرفت می شود. البته این بدین معنا نیست که تصمیمات اشتباه وجود ندارد اما بطور کلی می توان گفت که تصمیمات درست مدیران آنها، بمراتب بیشتر از تصمیمات اشتباه است.

شاید این سوال پیش بیاید که آیا این تصمیمات درست به واسطه خوش شانسی بوده است؟ یا اینکه عاملی مشخص در مورد عملکرد آنها وجود دارد که احتمال درست بودن تصمیمات آنها را افزایش می دهد؟ پاسخ اینست که عاملی کاملا مشخص در مورد عملکرد آنها وجود دارد.

حتما بخوانید  فرصت های داغ کسب و کارهای اینترنتی

شرکتهای رهسپار تعالی دو نوع طرز فکر قانونمند و مشخص را نشان می دهند. نوع اول (که در اینجا بررسی می شود) رویارویی آنها با حقایق ناخوشایند و نوع دوم استفاده از یک چارچوب ساده اما بسیار خردمندانه بعنوان مرجع تصمیمات است.

سوال: چگونه می توانید فضایی را ایجاد کنید که حقایق در آن شنیده شوند؟ ما چهار راهکار را پیشنهاد می کنیم:

۱- رهبری از طریق سؤال کردن نه پاسخ دادن

آنها از جلسات غیر رسمی بطور مطلوب استفاده می کردند. بدون مقدمات و تدارک خاصی کارمندان خود را ملاقات می کردند و از آنها سوال می کردند. مثلا می گفتند: آیا می توانید به من کمک کنید این موضوع را درک کنم؟

اصطلاحا گاهی اوقات سقراطی عمل کردن می نامند. رهبران شرکتهای رهسپار تعالی برای کشف حقایق، سؤال طرح می کردند. نه برای سوء استفاده یا راهی برای سرزنش یا تحقیر افراد.

۲- بهره گرفتن از بحث و گفتگو به جای زورگویی و اجبار

تمام شرکت های رهسپار تعالی تمایل زیادی به گفتگوی پرشور داشتند. بحث و گفتگوهای داغ آنها نوعی جریان ساختگی نبود که به افراد اجازه بدهد هر چه می خواهند بگویند و بعد به یک تصمیم از پیش تعیین شده تن در دهند. این جریان بیشتر شبیه گفتگوی علمی هیجان انگیز با افرادی بود که در جستجوی بهترین پاسخ بودند.

۳- هدایت نقد و ارزیابی دقیق بدون سرزنش

در دورانی که رهبران به شدت سعی دارند تا اقدامات مثبت را تماما به خود نسبت دهند و ادعا می کنند که از بصیرت و دوراندیشی برخوردارند، اما تصمیمات نادرست متوجه دیگران است، ملاقات با کلمن یکی از رهبران شرکتهای رهسپار تعالی، واقعا خوشایند و دلپذیر است. او چنین می گوید: من مسئولیت تصمیم نادرست خود را به عهده می گیرم، اما باید متعهد شویم از درسی که از این ناکامی گرفته ایم حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

آنها بمانند یک بیماری با شکست برخورد می کنند و در صدد رفع آن بر می آیند.

۴- ایجاد مکانیزم « پرچم قرمز»

این مکانیزم در واقع به معنای استفاده از یک فرصت استثنایی برای بیان نظرات و انتقادات بدون اینکه متحمل هزینه ی معنوی یا مادی بشوید، است. این مکانیزم به افراد فرصت می هد که بی مهابا نظراتشان را بیان کنند. از طرفی شرکت را متوجه اشتباهات احتمالی اش می کند. البته این مکانیزم باید با قاعده اجرا شود.

منبع: کتاب از خوب به عالی اثر جیم کالینز

بخش تحقیقات خبرنامه ای تی مارکت

حقایق از رویاها بهترند

حقایق از رویاها بهترند

image_pdfimage_print